استقرار و توسعه صنايع تبديلي تضمين كننده پيشرفت صائین قلعه

آخرین به روز رسانی در دوشنبه, 24 ارديبهشت 1397 منتشر شده در شنبه, 22 ارديبهشت 1397

با بررسي پتانسيل هاي موجود در كشاورزي منطقه و پيشرفت تكنولوژي و صنايع ، درمي يابيم ،ايجاد و توسعه صنایع تبدیلی در زمينه كشاورزی، با توجه به آثار مستقیم و غیر مستقیمی كه در بخش كشاورزی بر جای می گذارد در شكوفایی اقتصاد كشور نقش مهمی دارد. شناخت نقاط قوت، فرصت ها و نیز مشكلات و تنگناهای آن می تواند منطقه ما را به چشم اندازهای روشن تر در بخش كشاورزی و صنایع وابسته به آن سوق دهد.

   صنایع وابسته به كشاورزی در منطقه به دلیل داشتن موقعیت منحصر به فرد، اهمیت و نقش مهمی در توسعه فعالیتهای زراعی، باغی، آبزی پروری، دامداری و غیره و توسعه اقتصاد ملی دارند. با اين حال مي بينيم كه در اكثر محصولات کشاورزی استان زنجان هیچ صنایع تبدیلی ایجاد نشده است.

 

  در حالي كه تولید محصولات باغی در استان زنجان 400 هزار تن است و سالانه یک میلیون 600 هزار تن نیز محصولات زراعی در استان زنجان تولید می‌شود.تنها گندم، زیتون، برنج و لبنیات از جمله ي 65 محصول کشاورزی استان زنجان هستندكه صنایع تبدیلی آنها در استان زنجان به حد اشباه رسیده است .

 براي روشن شدن مطلب و اهميت اين نكته، محصول سيب زميني را مثال مي زنيم ، با وجود اينكه سالانه 170 هزار تن سیب زمینی در استان زنجان تولید مي شود، سیب زمینی بعنوان يك محصول غذايي پرمصرف از جمله محصولاتی است که هیچ کاری در صنایع تبدیلی آن انجام نشده است، مي توان در جهت استقرار صنايع تبديلي اين محصول كه مي تواندكمترين ريسك را داشته باشد سرمايه گذاري كرد و همينطور بسياري از موارد مشابه اين محصول. توسعه صنایع تبدیلی كشاورزی گامی موثر در تحقق تولید ملی است توسعه صنایع تبدیلی و تكمیلی كشاورزی در منطقه، گامی موثر در تحقق شعار محوری سال یعنی ' تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی' است.

  اگر از فرهنگ ارتقای كار و سرمایه داخلی حمايت كنيم افزایش كمی و كیفی تولیدات و در نهایت افزایش آمار اشتغال را در منطقه و استان خواهيم داشت.

 صنایع تبدیلی نقش موثری در اقتصاد منطقه مان و به تبع آن استان زنجان دارد، این صنعت در افزایش تولید و امنیت غذایی، تامین نیازهای عمده معیشتی جامعه و مواد خام مورد نیاز بسیاری از صنایع، خود كفایی در محصولات و فرآوردههای كشاورزی و كاهش ضایعات حائز اهمیت است.

  افزایش درآمد كشاورز، اشتغالزایی، عدم مهاجرت از روستا به شهر، افزایش ارزش افزوده و...از دیگر كاركردهای صنایع تبدیلی است.

 افزایش بهره وری نیروی انسانی و سرمایه، كمترین میزان سرمایه گذاری در مقایسه با سایر حوزه ها، ارتقای دانش فنی و مهارتها، مبارزه با تورم و وجود بازار مصرف برای بیشتر محصولات از مزیتهای مهم این صنعت است.

 در شرایط كنونی و با صنعتی شدن كشاورزي، استفاده از فناوریهای نوین در بخش كشاورزی و صنايع تبديلي آن امری ضروری بنظر مي رسد.در يك جمع بندي بايد دانست در صورت روي آوردن به سرمايه گذاري در اين بخش در شهرمان صائين قلعه، پل ترقي و رشد چشمگير همه جانبه منطقه در صائين قلعه بنا مي شود.

 بياييد همتي بلند و عزمي راسخ براي پيشرفت شهرمان داشته باشيم

بازدید: 1577