کاهش نقدینگی و گردش پول ، تهدیدی برای شهر صائین قلعه

آخرین به روز رسانی در چهارشنبه, 30 خرداد 1397 منتشر شده در چهارشنبه, 30 خرداد 1397

 چندسالی است که هر هفته شاهد  برگزاری  بازار بزرگ چهارشنبه بازار در صائین قلعه هستیم.

  بازاری که عمده محصولات آن جزو دسته ی کالاهای ضروری مردم بوده و در بازار داخل شهر نیز موجود هست.

     مردم صائین قلعه بدلیل نیاز به کالای ضروری و قیمت مناسب و همینطور به هوای گشت و گذار  در هر هفته خریدی بالغ بر 100 میلیون تومان از چهارشنبه بازار دارند.

   با یک بررسی اجمالی می بینیم که ماهیانه بیش از 400 میلیون و در سال حدودا 5 میلیارد تومان با خرید از چهارشنبه بازار از شهرمان پول خارج می شود.

  تصور کنید؛ اگر این 5 میلیارد در شهر می ماند و به گردش در می آمد و باعث سرمایه گذاری ها و رشد شهر می شد، همینطور باعث رونق بازار و ایجاد و حفظ اشتغال برای شهروندان مان می شد چقدر ارزشمند بود!

  همه می دانند که با فروش بیشتر و رونق کسب و کار های شهر ، قیمت ها را نیز می توان تعدیل کرد و باعث رشد و آبادانی شهر شد.

 اما با خروج نقدینگی از شهر هم رغبت به راه اندازی کسب و کار کم می شود و هم شغل های تخصصی بدلیل کاهش تقاضا شکل نمی گیرند و هم کسبه موجود به سمت ورشکستگی می روند و همچنانکه نتیجه آن را می بینیم ... بدلیل زنجیره وار بودن مسئله گردش پول ، رکود را با تورم قیمت در بسیاری از صنوف شهر شاهدیم.

  از سوی دیگر با در نظر گرفتن شرایط عمومی اقتصادی کشور می بینیم که دسته ای از افراد که سرمایه های خرد و یا درشتی دارند بدلیل عدم بازدهی سرمایه گذاری در صائین قلعه به جای به گردش در آوردن نقدینگی خود، آن را سپرده بانک می کنند.

  دسته دیگر نیز که قشر متوسط به پائین هستند، با درآمد جاری خود معاش زندگی را می چرخانند ، سرسختانه دنبال قیمت های پائین هستند و نقدینگی جیب خود را در چهارشنبه بازار مصرف می کنند و چون این نقدینگی از جریان گردش پول شهر خارج می شود؛ به جیب این قشر باز نمی گردد و این قشر روز به روز احساس تنگدستی و کاهش نقدینگی و نیاز مبرم به خرید های ارزان چهارشنبه بازاری پیدا می کنند و چرخش زندگیشان وابسته تر به چهارشنبه بازار می شود.

  نتیجه اینکه راهکار و علاج رونق و آبادانی شهر جلوگیری از خروج پول از شهر ، حمایت از کسب و کار های شهر و کنترل مناسب قیمت ها در بازار شهر است نه عَلَم کردن چهارشنبه بازار دوره گرد ها برای خروج نقدینگی از شهر که تبعات بسیار جبران ناپذیری به بار می آورد.

   مسئولین در گذشته شرایط سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارها را در شهر فراهم نکرده اند و امروز با وجود ظرفیت ها و پتانسیل های مختلف شهرمان شاهد از هم گسستگی سرمایه های مالی ،مادی و انسانی هستیم.

واضح و آشکار است که سکوت در مقابل این خیانت به شهر که یک سیاست غلط برای کاهش قیمت ها در شهر بود بخشودنی نیست ، لذا از مردم انتظار آگاهی بیشتر نسبت به این موضوع و از مسئولین شهر بیداری فکری و تغییر راهبرد اقتصادی و مدیریت عقلایی شهر را خواستاریم.

 

بازدید: 1793