• vtem news box
  • vtem news box
  • vtem news box
آخرین به روز رسانی در دوشنبه, 24 ارديبهشت 1397 منتشر شده در دوشنبه, 24 ارديبهشت 1397

 از آنجایی که شهر صائین قلعه از دیر و باز مقصد گردشگران مذهبی و تفریحی است قصد داریم نقش صنعت گردشگری در اقتصاد شهر های کوچک مثل صائین قلعه را بررسی و تحلیل کنیم.
اقتصاد محلی عموما دستخوش عوامل بیرونی و درونی بسیاری است. باید دانست که صنعت گردشگری نه تنها منافعی برای اشخاص به همراه دارد، بلکه به عنوان یکی از مهم ترین و اثرگذارترین صنایع موجود، اثرات مشخصی بر اقتصاد محلی جوامع دارد.

 گردشگری موجب می شود که ثروت از طرق مختلف به اقتصاد جوامع تزریق شود. بزرگترین منفعت این صنعت در آن است که فرصت های شغلی بسیاری را به وجود می آورد. بسیاری از مشاغلی که در این صنعت به وجود می آید شامل کسب و کارهای کوچک مقیاس است. این بدین معنی است که هر پولی که وارد این صنعت می شود، مستقیما در اختیار صاحبان کسب و کار و کارکنان آن ها قرار می گیرد و مستقیما صرف هرینه های بومی و محلی می گردد.

 برای جوامعی مانند صائین قلعه که پتاسنیل تبدیل شدن به یک مقصد گردشگی را دارا هستند، منافع بسیار زیادی وجود دارد. بعضی از این منافع حتی نصیب اشخاصی که سفر می کنند نیز می شود. چرا که با وجود پیشرفت صنعت گردشگری کارهای بسیاری برای انجام دادن و مکان های بسیاری برای اقامت وجود دارد که در نتیجه ی آن گردشگران بیشتری جذب مقصدهای گردشگری خواهند شد.

 در این مقاله سعی شده است به بررسی اثرات آشکار این صنعت بر اقتصاد جوامع محلی بپردازیم. تا برای آن دسته از افرادی که هنوز نسبت به اثرات مثبت این صنعت بر اقتصاد جوامع سر در گم هستند، ابهام ها بر طرف گردد. همچنین در این مقاله به بررسی اصلی ترین منفعت این صنعت، یعنی دستیابی به منابع درآمد جدیدی پرداخته ایم، که بدون حضور این صنعت دستیابی به آن غیر ممکن بود.

 استخدام
 یکی از منافع مهم صنعت گردشگری که به راحتی قابل شناسایی است، اشتغال زایی است. اشتغال زایی در این صنعت دامنه گسترده ای از مشاغل مستقیم مانند: راهنمایان ، کارکنان هتل و مسافرخانه ها ، عرضه کنندگان سوغاتی ، نیروهای خدماتی و رستوران ها را شامل می شود. چیزی که در رابطه با این مشاغل اهمیت بسیار دارد این است که، نه تنها به کارکنان این کسب و کارها دستمزد پرداخت می شود، بلکه خرید و تهیه مواد اولیه مورد نیاز نیز از منابع بومی و محصولات محلی خود موجب رونق صنایع محلی می شود. نکته حائز اهمیت در خصوص این صنعت این است که، صنایع وابسته همچون غذا نیز از آن منتفع می شوند. گرچه این انتفاع غیر مستقیم است و به چشم نمی آید. 

 اقامت بیشتر در اقامتگاه های محلی و بومی (اکو توریسم)
 اولین اهمیت این مسئله پولی است که توسط گردشگران مستقیما وارد اقتصاد محلی می شود. دامنه وسیعی از نیازهای اولیه انسان مثل: غذا، پوشاک، خدمات پزشکی، حمل و نقل، محل اقامت و … وجود دارد که باید برآورده شود و همچنین تهیه سوغات و هدایایی برای دوستان و اعضاء خانواده که همه آن ها از منابع محلی تامین می گردد.

 علاوه بر پولی که توسط گردشگران هزینه می شود، هر پول به دست آمده از صنعت گردشگری، چه توسط کسب و کارها باشد و چه توسط افراد هزینه شده باشد، دوباره به اقتصاد محلی تزریق می شود، و پولی که از ارائه خدمات در بخش های محلی و بومی وارد این صنعت می شود، دوباره در اقتصاد محلی هزینه خواهد شد. به همین دلیل است که گردشگری اثرات چندگانه دارد، چرا که از هر پولی که از یک گردشگر دریافت می شود، درصد بالایی از آن دوباره به اقتصاد باز می گردد. بنابراین هرچه پول بیشتری از راه این صنعت به اقتصاد محلی تزریق شود، منافع اقتصادی بیشتری را برای همه افراد جامعه در بر خواهد داشت.

 

 تنوع در منابع درآمد
 گردشگری علاوه بر آن که رفاه جوامع را به ارمغان می آورد، اشکال جدیدی از درآمد زایی را نیز ایجاد می کند. این مسئله درست مانند سیاست بیمه در مواقع سخت عمل می کند. چرا که هر دلار اضافه ای که وارد این صنعت شود می تواند از صنایع سنتی که تحت فشارهای مالی قرار گرفته اند حمایت کند.
 تنوع در منبع درآمد برای جوامع روستایی منتطقه صائین قلعه نیز بسیار اهمیت دارد. در جوامع روستایی همیشه تهدید تغییر و عدم ثبات در درآمد ها در شرایط کشاورزی وجود دارد. گردشگری این امکان را به جوامع صائین قلعه و روستاهای اطراف می دهد که منابع درآمد متنوعی در اختیار داشته باشند.

 زیرساخت
 درآمد مازادی که در اختیار جامعه قرار می گیرد، درآمود های مجموعه شهرداری و هزینه کرد های لازم برای برنامه های توسعه ای شورای شهر را نیز تامین و منتفع می کند. این بدین معنی است که هر عوارض و درآمدی که از این راه دریافت می گردد صرف احداث پروژه های عمومی شهر خواهد شد. زیرساختها توسعه می یابد، جاده های جدید ساخته می شود، پارک ها و فضاهای عمومی افزایش می یابد. هرچه امکانات بیشتری در اختیار گردشگران قرار بگیرد، ورود گردشگران به اقامتگاه های محلی بیشتر می شود، به ویژه اگر درآمد حاصل از گردشگری به برقراری ایستگاه راه آهن ،ایجاد مراکز خدمات توریستی،هتل ، مدارس و بیمارستان و هر زیرساختی که به توسعه اقتصادی کمک می کند،صرف شود. بدون زیرساخت خوب، ارائه کالاها و خدمات غیر ممکن است و درآمد حاصل از گردشگری به توسعه زیرساخت ها کمک می کند.

 منافع اجتماعی
 علاوه بر ایجاد درآمد، گردشگری مزایای فرهنگی نیز به همراه دارد. برای جوامع محلی گردشگری فرصتی است تا افراد بومی به هویت خود افتخار کنند، به تاریخ گذشته خود نگاهی بیاندازند، و میراث فرهنگی خود را بازبینی کنند و هویت بومی خود را توسعه دهند. ساکنان بومی و محلی در حفظ سنت ها و فرهنگ خود تلاش می کنند و حتی آن را در معرض معرفی به گردشگران قرار می دهند.
 این مزیت گردشگری بسیاری از محل های میراث بومی را از زوال و نابودی محفوظ داشته و نگرش تازه ای در خصوص سبک و شیوه زندگی بومی و محلی به گردشگران بخشیده است. گردشگری به حفاظت از تاریخ یک منطقه که می تواند در معرض نابودی باشد کمک می کند.

  فرصت ها
 ورود یک گردشگر به یک جامعه برای اولین بار، زندگی جدیدی به آن می بخشد و فرصتهایی تازه ای را پیش روی کارافرینان قرار می دهد تا خدمات و محصولات جدیدی را ارائه کنند. همه گردشگران در واقع مشتری های بالقوه هستند که با یک نگرش صحیح می توان آن ها به منبعی برای درآمد تبدیل ساخت. شکی نیست که گردشگری به نفع جوامع محلی است

 

  امید است نگرش ما در تبدیل صائین قلعه به قطب گردشگری با مطالعه این مقاله تغییر یابد و افق های روشنی را در ذهن و فکرمان باز کند،حال آنکه ما در شهر علاوه بر آستان مقدس امام زاده یعقوب (ع) نقاط بکر گردشگری و مذهبی ،زیارتی و توریستی فراوانی نیز داریم.

 

بازدید: 2111

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لزوم نام گذاری جدید و به روز معابر و محله های شهر

IMAGE

   ما انسان ها به نام های زیبای خود افتخار می کنیم و همیشه شاید ساعت ها و روز ها و ماه ها برای نام گذاری نوزاد خود فکر کرده باشیم چرا که دوست...

تغییر اصالت گنبد های شهر از فیروزه ای به نقره ای

IMAGE

اگر در طی دهه اخیر به گنبد های زیبا و فیروزه ای امام زاده یحیی (ع) و امام زاده قاسم و سارا (ع) توجه کرده باشیم می بینیم که بنای سنتی آنها...

ضرورت استفاده ازگلدان های شهری در فضای شهری

IMAGE

در شرایطی که شهرداری صائین قلعه برای مدیریت و زیباسازی شهر متحمل هزینه هایی است که از پس آن بر نمی آید استفاده از راهکار های بسیار کم...

صنایع تبدیلی سیب زمینی در شهرستان خدابنده راه اندازی می شود

IMAGE

معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه شهرستان خدابنده قطب تولید سیب زمینی این استان بشمار می رود،...

برای پیشرفت صائین قلعه از کجا باید شروع کرد؟

IMAGE

 صائین قلعه یکی از شهر هایی است که اگر به افراد جامعه آن بنگریم مستعدترین ، با انگیزه ترین ، دغدغه مند ترین و دلسوز ترین افراد را خواهیم...

بی اعتمادی آسیبی جدی برای جامعه صائین قلعه

IMAGE

اعتماد اجتماعی یکی از مفاهیم مهم وحیاتی درعلوم اجتماعی و عاملی در جهت تعامل بین افراد نسلهای مختلف درجامعه است. درعین حال، اعتماد...

صنعت گردشگری چه اثراتی بر اقتصاد محلی (صائین قلعه) دارد؟

IMAGE

 از آنجایی که شهر صائین قلعه از دیر و باز مقصد گردشگران مذهبی و تفریحی است قصد داریم نقش صنعت گردشگری در اقتصاد شهر های کوچک مثل صائین...